תסמינים רגשיים במחזור

תסמינים רגשיים במחזורנשים רבות מכירות היטב את תופעות המחזור. חלק גדול מהנשים סובל מתסמינים פיזיים ברמה כזאת או אחרת כמו כאבי גב ובטן, כאבי ראש, עייפות ותופעות נוספות.

רבות מוצאות את עצמן, גם ללא כאבים, מתנהגות מוזר, רגישות הרבה יותר, מתעצבנות מכל שטות וגם מגיעות בתדירות גבוהה אל המקרר או ארון הממתקים עם צורך עז במשהו מתוק. עוצמת התסמינים היא הגבוהה ביותר בימים שלפני הוסת. מדוע מתרחשים שינויי מצב הרוח בימים אלה ומה ניתן לעשות על מנת להקל על התופעות?

שמן פיגם

שמן פיגם - שמן הפלא להקלה בכאבי מחזור

מריחת השמן על הבטן התחתונה מניעה את הרחם ומשככת כאב.

למידע נוסף והזמנה עם שליח עד הבית הקליקי כאן

אילו תסמינים רגשיים ישנם?

התסמינים הרגשיים המלווים את תקופת טרום הוסת בעיקר הם עליה בעצבנות, יכולת פחותה בויסות רגשי ושליטה עצמית, מצבי רוח משתנים המתחלפים ונעים בין כעס לדיכאון או חרדה ומתח כללי.

התנהגויות חריגות נוספות כמו הימנעות ממפגשים חברתיים גם אם בדרך כלל הם מספקים הנאה, הימנעות מיחסי מין ואפילו התפרצויות זעם עד כדי עליה בהסתברות למעורבות באירוע אלים. תופעות התסמונת הקדם וסתית מוכרות היטב בפסיכיאטריה עד כדי כך שבאבחון דיכאון נבדק האם זהו דיכאון שהתפרץ לפני הוסת או במהלך ימי הוסת.

הגורמים לתסמינים הרגשיים

התסמינים הרגשיים והפיזיים  מגיעים לשיאם בימים שלפני הוסת ומאוגדים יחד תחת המטריה של תסמונת קדם וסתית הנקראת PMS. עם זאת, השינויים יכולים לחול גם בימים אחרים של המחזור החודשי של אישה הנמשך מסיומה של וסת אחת עד תחילת הבאה. ימי הביוץ למשל גם הם ימים בהם ניתן לחוש כאבים או שינויי מצב רוח ביתר שאת. לא ברור לחלוטין מה גורם לשינויים.

שיח אברהםSolaray - שיח אברהם, 100 כמוסות צמחיות

תמיכה לנשים בזמן המחזור

קני עכשיו באתר iHerb בעברית

משערים כי הגורם המרכזי לשינויים אלה הוא הגורם ההורמונלי- שינויים ברמתם של ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון לאורך התקופה, ובמיוחד סביב הוסת. עם זאת, נמצא כי הפעילות ההורמונלית בקרב נשים הסובלות מן התופעות אינה חריגה מהפעילות ההורמונלית אצל נשים שסובלות פחות או אין סובלות כלל, אך כנראה שעל חלק מהנשים שינויים אלה משפיעים יותר. גם שינויים ברמתם של חומרים כימיים אחרים בגוף כמו פרוסטגלנדינים עשויים להשפיע.

איך אפשר להקל על התסמינים הרגשיים?

את התסמינים הרגשיים של המחזור בכלל וטרום הוסת בפרט אי אפשר להעלים לחלוטין אך בהחלט ישנן דרכים טבעיות ותרופתיות להקל.

  • הקפדה על תזונה: נכון שדווקא בימים שלפני הוסת מתחשק מתוק והרבה, אך לא כדאי להתפתות לתעתוע הזה. מומלץ להקפיד בימים אלה על תזונה טובה ובריאה, להוריד את כמות הסוכר הלבן והמלח. במיוחד שני אלה גורמים לחוסר שקט ושינויי מצב רוח. מומלץ להוריד גם את רמת הקפאין.
  • שתיה מרובה: שתיה מרובה חשובה תמיד אך בימים שלפני הוסת ובמהלכה אפילו עוד יותר. השינויים הגופניים שהגוף עובר בימים אלה מעייפים ולכן משפיעים גם על מצב הרוח. שתיה (מים!) עוזרת להנעת מערכות הגוף, זרימת הדם וכך גם מפחיתה כאבים ומאזנת את מצב הרוח.
  • פעילות גופנית: גם אם התחושה הכללית אותה מרגישים לפני הוסת ובמהלכה היא תחושת סרבול וכובד, עדיין כדאי מאוד לעסוק בפעילות גופנית אשר מעלה את רמת הסרוטונין בגוף ועימה גם את מצב הרוח. פעילות גופנית רגועה כמו יוגה, פילאטיס או הליכה היא אידיאלית ומשפיעה במהירות.
  • רפואה משלימה: טיפולים שונים ברפואה משלימה ישפיעו על התסמינים הפיזיים והרגשיים של המחזור. דיקור למשל נמצא כיעיל. גם רפלקסולוגיה, שיאצו, הומאופתיה ועוד.
  • גלולות למניעת הריון: הגלולות מנטרלות את השינויים ההורמונליים הטבעיים, מונעות את הביוץ ובכך מפחיתות ואף מעלימות את התופעות הקדם וסתיות.
  • תרופות נגד דיכאון: כאשר ישנה תחושה חזקה של דיכאון סביב הוסת, תרופות נגד דיכאון יכולות לסייע. הן מעלות את רמת הסרוטונין במוח וכך מקלות על התסמינים ומשפרות את התחושה.
דילוג לתוכן